Eksempel 1 - Følg med tiden

Mange spørgsmål kan stilles i denne cases f.eks. sælger du Mobiltelefoner eller Smartphones? Men når alt kommer til alt er spørgsmålet i dette tilfælde; husker du at følge med tiden? Der er nemlig stor betydning når brugerne skifter adfærd.

Kunden brugte en stor procentdel af sit annonce budget på Keywordet “Mobiltelefon” og navnet på en mobilproducent, som ikke længere havde samme popularitet – Fordi det plejer at give godt. Altså en mavefornemmelse.

Ved at analysere data, kunne vi hurtigt se at Keywordet “Mobiltelefon” de sidste 3 år var gået fra flere tusinde søgninger om måneden, til få hundrede – ordet var dødt? Ved at analysere branchen i sin helhed, kunne vi se at ordet “Smartphone” omvendt i samme 3 årige periode, var gået fra “ikke eksisterende” til flere tusinde søgninger. På bare få år havde hele branchen altså fået et nyt Keyword, som skubbede det andet ud. 

På daværende tidspunkt var mobiltelefon stadig almindelig brugt ord i folkemunde og smartphones var stadig en ny ting og ejet af få. Men ikke online. Der var “smartphones” veletableret og det var tydeligt at “mobiltelefon” var døende. 

Vi flyttede budgettet til “Smartphones” og fik straks et helt andet flow, som indenfor få måneder havde 10 gange bedre resultater, altså en stigning på over 1000% ROI